Viđenje mjeseca mlađaka

Sve što je za pouku, bujrum pisite ovdje kao novu temu radi ljepše preglednosti

Moderatori: Haris, EMIRgr, Yassin

Odgovori
Korisnikov avatar
Yassin
Moderator
Postovi: 984
Pridružio se: Pet Apr 15, 2005 6:41 pm
Kontakt:

Viđenje mjeseca mlađaka

Post od Yassin » Pet Okt 07, 2005 6:30 am

Videnjem mladaka oglasava se nastup mjeseca ramazana, dok se ponovnim njegovim pojavljivanjem, narednog mjeseca, oglasava kraj ramazana i nastup mjeseca sevvala. Pojava mladaka je uvjet bez koga post ne vrijedi.
Na to jasno ukazuju naredni hadisi. Ebu Hurejre, r.a., prenosi od Resulullaha, s.a.v.s., da je rekao: “Kada vidite mladak pocnite sa postom, a kad ga ponovo vidite (sljedeceg mjeseca) prekinite post. Ako bude oblacno vrijeme upotpunite mjesec saban trideset dana.” (Buhari – 1909, Muslim – 1081) U predaji Abdullaha ibn Omera, r.a., stoji da je Poslanik, s.a.v.s., kazao: “Mjesec ima dvadeset i devet noci. Nemojte postiti sve dok ga ne vidite, a ako bude nebo oblacno, upotpunite trideset dana.” (Buhari – 1907, Muslim – 1080)
Ebu Hurejre, r.a., kaze da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Kada vidite mladak postite, a kada ga ponovo vidite prekinite post. Ako nebo bude oblacno, upotpunite post trideset dana.” (Muslim – 1081, Nesai – 2118, Darekutni – 2145, Ahmed 2/263) U predaji Adija ibn Hatima, r.a., se navodi da je Resulullah, s.a.v.s., kazao: “Kada nastupi ramazan, postite trideset dana, osim ako vidite mladak prije toga.” (Tahavi u El-muskilu – 501, Ahmed 4/377, Taberani 17/78. Ovaj hadis iako ima izvjesne slabosti u svome lancu prenosilaca, nalazi jaku potporu u prethodnim hadisima.) U drugoj verziji stoji: “Postite od mladaka do mladaka.” (Taberani u El-kebiru 1/190, u El-evsatu 3/193 i Dija u El-ehadisul-muhtare 4/203. Sejh Albani ga je ocijenio dobrim u Sahihul-dzamia 2/710.)

Uvjeti za svjedocenje vidanja mladaka

Svjedocenje se prima ako pojavu mladaka potvrde dva pravedna muslimana. Dokaz za to je hadis u kome Poslanik, s.a.v.s., kaze: “Postite kada vidite mladak i prekinite post kada ga ponovo vidite, a ako bude oblacno namirite trideset dana. Ukoliko vam posvjedoce dva pravedna muslimana, postite i prekidajte post.” (Nesai – 2115, Ahmed 4/321, Darekutni – 2174. Sejh Albani ga je ocijenio vjerodostojnim u El-irvau, 4/16. U lancu prenosilaca ovoga hadisa ima Hadzdzadz ibn Ertah koji je nepozudan. Vidjeti: Takribut-tehzib 1/155. Medutim, ovome predanju svjedoci naredni hadis.)
U drugoj predaji stoji da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., obavezao svoj ummet na izvrsavanje ramazanskih obreda ako posvjedoce videnje mladaka dva pravenda svjedoka. (Ebu Davud – 2338, Bejheki 4/248, Darekutni – 2171 i ocijenio ga je ispravnim.)

Iako se u ovim predajama spominju dva svjedoka, to ne znaci da se svjedocenje nece primiti od jednog pravednog muslimana. Pripovijeda nam Ibn Omer, r.a., da su ashabi jedne prilike pratili pojavu mladaka, ali ga je on jedini uocio, pa je Resulullah, s.a.v.s., postio i naredio ashabima da poste. (Ebu Davud – 2342, Darimi 2/5, Ibn Hibban (El-ihsan) 8/231, Darekutni – 2127, Bejheki 4/212, Hakim 1/423. Ovaj hadis autenticnim smatraju hafizi: Hakim, Ibn Hazm, Nevevi, Askalani i drugi. Vidjeti: El-muhalla 6/236, El-medzmua 6/276, Et-telhis 2/776) Iz ove dakako vjerodostojne predaje uocava se da nije uslov za pocetak ramazana da posvjedoce dva svjedoka, dovoljan je jedan. (Vecina islamskih ucenjaka zastupa ovo misljenje. Vidjeti: Usulul-menhedzil-islamijj, str. 249.) Medutim, za ponovno ustanovljenje mladaka na kraju ramazana, neophodna su dva svjedoka po konsenzusu islamskih ucenjaka. (Vidjeti: Et-temhid 14/354, El-havil-kebir 3/412, El-ifsah 1/242, El-mugni 4/499, Bidajetul-mudztehid 5/132) Takoder, uz prethodno spomenuta svojstva, svjedok treba biti punoljetan, pametan, povjerljiv a prije svega, treba znati raspoznavati mladak i njegov oblik. Tako se na osnovu njegovog svjedocenja moze razglasiti nastupanje mjeseca ramazana.
Svjedocenje je jedan od nacina za ustanovljenje mjeseca ramazana. Drugi nacin je upotpunjenjem sabana trideset dana, potom pocinje ramazan bez obzira da li se vidio mladak.

Preuzet iz knjige "Svojstva Poslanikovog, s.a.v.s., posta"

Mr. Safet Kuduzović

Odgovori